Donatieformulier

Voer aub uw naam in

Voer aub een geldig emailadres in

Voer aub een correct bedrag in

Let op: het kan even duren voor u de betaalpagina ziet nadat u op "Doneer via iDEAL" heeft geklikt.

Hoe wij uw informatie verwerken leest u in onze privacyverklaring.

‘Minder collectie, meer connectie’. Met die slogan versnippert de Haagse bibliotheek deze dagen honderdduizend boeken. Het klinkt lekker en het lijkt logisch. Maar het is een leugen. Wat we merken is precies het tegendeel. Omdat er geen gedeelde verhalentraditie is, brokkelt de samenleving uit elkaar. Elke bubbel leeft nu in zijn eigen verhaal. Zo merken we deze dagen. En dat verhaal is vooral een tegenverhaal om je af te zetten tegen anderen. De huidige crisis duidde Sander Schimmelpenninck onlangs ook terecht als een burgerschapscrisis. We willen ons niet meer laten gezeggen door een verhaal dat we niet zelf bedacht hebben. En daardoor vallen we terug op ons eigen zelfverzekerde kringetje of op ons eenzame zelf. En dat, terwijl ons een boek is geschonken dat popelt om ons een weg te wijzen uit de benauwdheid. Een boek dat klaarligt om gespeld, gehoord en geleefd te worden. Gelukkig is dat boek geduldig en genadig. Maar aan ons wel de taak om het te heropenen en op zoek te gaan naar wat daar nu gezegd wil worden voor vandaag. De Nieuwe Bijbelschool ziet dat als haar eenvoudige missie. Het gaat tegen de klippen op, maar zet wel zoden aan de dijk.

Het verheugt ons dan ook zeer dat op dit spoor Marco Visser zijn dissertatie, mede dankzij uw financiële steun in betrekkelijk korte tijd heeft kunnen afronden. Op 9 februari van dit jaar kon hij zijn proefschrift Pars pro toto verdedigen. Zeer geslaagd, een mooi feest. Een mijlpaal voor hem, maar ook voor ons. Het geeft ons de kans om een nieuwe onderzoeksplaats (postdoc) aan de PThU te creëren.

Om dat mogelijk te maken, kijken we u even indringend aan. Zonder uw financiële steun gaat het niet. Als u het met ons belangrijk vindt dat dat boek weer opengaat ook onder studenten die zich voorbereiden op het predikantschap, dan hopen wij ook dit jaar weer te mogen rekenen op uw gulle gaven. Wij hopen de komende vier jaar Marco een plek te kunnen bieden aan de PThU voor een dag in de week; voor onderzoek, maar ook voor het organiseren van gastcolleges, het leiden van werkgroepen en ondersteuning van de permanente educatie. Uw gift is vanwege de ANBI-status ook geheel aftrekbaar. Dus we nemen de vrijmoedigheid om een heel dringend beroep op u te doen.

En als u meer wilt weten over Marco’s studie en ook over zijn plannen voor zijn vervolgonderzoek, met name ook naar het werk van Rochus Zuurmond: luister dan naar de boeiende podcast die wij met hem opnamen.

Ik reken graag op u!

Veel dank bij voorbaat,